Meer dan gewoon koffie

Ik tref koffie eindbaas Larissa Jeunink in het knusse en smalle zaakje de Drie Mollen. Larissa kent veel mensen bij naam, ze klopt iemand op de schouder en groet iemand die vertrekt. ‘Gezellig hè dat Portugees’ over 4 jonge mensen die aan de bar met elkaar zitten te kletsen. Larissa heeft vriendschappen zien ontstaan in de koffiebar. ‘Mensen die nu samen hier terugkomen, dat is toch prachtig.’

Alles zelf gemaakt

‘Ik ben van origine lerares Spaans. Toen dacht ik daarna, ik zie wel hoe mijn pad zich gaat volgen.
Ik werkte bij Buurt en kreeg een koffie cursus vanuit het koffiemerk Illy. Koffie is een heel dynamisch, heel divers product. Zo ben ik uiteindelijk bij Illy zelf terecht gekomen. Er was daar zoveel wereldwijde kennis en ook een educatief gedeelte. Dat heeft mij op het pad van koffie gezet.’ Vervolgens is ze als ZZP’er in de koffie ook begonnen met koffie branden voor een koffie producent.

Er is niets charmants aan koffiebranden hoor, ik heb koptelefoon, spijkerbroek, veiligheidsschoenen aan en ben de hele tijd alert om alles in de gaten te houden. Het is in the end gewoon productiewerk. Maar je moet goed weten wat je doet. Het gaat meteen om 60 kilo kwaliteitskoffie, wat een flinke investering is, wanneer daar iets mis gaat.

Haar moeder maakt de kopjes waar we uit drinken. ‘Zo’n kopje draagt bij aan hoe je je koffie drinkt. Ik wilde geen kopjes met een oor.’ Haar moeder heeft inmiddels een oventje gekocht en maakt de kopjes thuis. Haar vader maakt uit hout gesneden bordjes, waar je de koffie op geserveerd krijgt, met een lepeltje en iets lekkers erop. Ook de heerlijke cake en taarten worden bij LaJeu zelf gebakken. En uiteraard, brand Larissa haar eigen bonen zelf. Deze zijn ingedeeld op herkomst. Dit kan zijn uit Zuid-Amerika, Midden-Amerika, Midden-Afrika of Azië.

De missie van LaJeu

Larissa heeft een missie met de workshops en lessen die ze geeft; mensen anders te laten kijken naar koffie.

Kwaliteit
Visualiseer het koffieschap in jouw supermarkt net zoals een berg. Je wil je koffie eigenlijk vanaf 1.300 meter hoogte. De laagste kwaliteit vind je ook onderin het supermarkt schap, net als onderaan de berg van de plantage. En dus ook de beste koffies liggen bovenin.

Let op de benaming ‘Premium Arabica ’. Dat is de beste keuze als je in de supermarkt koopt. De kwaliteit bonen die LaJeu gebruikt, zijn niet in de supermarkt te koop. Verpakking zijn vaak misleidend. Er staan allerlei teksten op en soms wat labels zoals biologisch. Maar je weet verder eigenlijk nog niets over de herkomst en het productieproces. Als er informatie over de exacte herkomst is, let hier dan zeker op.

‘Ik laat mensen in mijn workshops hun eigen zak bonen meenemen en dan gaan we ze samen analyseren op een schoteltje.’

Larissa haalt een aangebroken zak tevoorschijn van een supermarkt verpakking. Aan mijn rechterkant schud ze de bonen van LaJeu uit en aan mijn linkerkant schud ze de supermarkt bonen uit. Er is een duidelijk verschil. De bonen links zijn allemaal van een andere grootte. Sommige bonen zijn stuk gebrand of te klein en daardoor helemaal zwart. De bonen aan de rechterkant komen duidelijk van dezelfde plantage. Allemaal even groot en gelijkmatig gebrand. Ik ben verbaasd dat ik hier eigenlijk zelf nooit op gelet heb.

Larissa vervolgt: ‘Ik hoop mensen anders te laten kijken naar koffie. Tijdens Corona is iedereen thuis aan de slag gegaan met koffie. Maar de hobby barista’s weten eigenlijk vaak nog niet goed waar ze op moeten letten bij het kiezen van goeie koffie. Hierbij dus enkele tips om te letten op kwaliteit en transparantie in de keten.

Hobby barista’s weten eigenlijk vaak nog niet goed waar ze op moeten letten bij het kiezen van goeie koffie.

Transparantie in de keten
LaJeu gebruikt specialty coffee : dit is niet zomaar een fancy Engelse term. Het is een keurmerk waarmee je daadwerkelijk kunt aantonen waar de koffie vandaan komt. Vanuit dit keurmerk wordt erop toegezien dat armoede, slavernij en kinderarbeid geen aandeel hebben in de productie. Je kunt traceren van welke plantage de bonen vandaan komen.

Woman’s alliance
Larissa vond het belangrijk als vrouwelijke ondernemer om van de opbrengst van elke verkochte zak 1% naar de International Women’s Coffee Alliance (IWCA) te laten gaan. Door hun empowerment kunnen vrouwen in de koffie-industrie wereldwijd betekenisvolle levens opbouwen, opleidingen volgen en zichzelf op een duurzame manier ontwikkelen.

Sociale keuzes van A tot Z

Je kunt bij LaJeu ook een stempelkaartje vol sparen. Maar alleen een gewone stempelkaart dat is voor Larissa niet genoeg. Samen met vaste gast Roos bedacht ze een samenwerking met ‘Bij Katrien’, de kaartjes worden gedoneerd voor het kerstdiner van deze maatschappelijke organisatie. Mensen met een kleine portemonnee kunnen vervolgens in 2025 met dat kaartje hier weer een kopje koffie komen halen.

Ze laat meer voorbeelden zien. Met iemand die een technische opleiding in het maken van muziekinstrumenten volgt op de Universiteit van Eindhoven, is van metaal restmateriaal het ouderwetse roerstaafje nagemaakt. Het is hergebruik en ziet er supertof uit.

Samen met WeCup werkt Larissa met herbruikbare meeneem bekers. ‘Eerder kwam een gast regelmatig de koffiedrab op halen om oesterzwammen op te kweken, ook heel leuk.’
Voor de heerlijke zelfgemaakte cake en taart die overblijft, maakt Larissa gebruik van Too good to go zodat het niet weggegooid hoeft te worden. Want zelf ieder weekend de taart opeten bleek toch niet echt te doen.

En wat jij simpelweg morgen al kan doen: neem je eigen kopje mee, ipv die plastic wegwerp beker.

Zin in Morgen festival in Den Bosch